Selasa, 16 Februari 2010

Tips Mudah Hamil



 

 

Sejak saya buat post yang pertama di blog ini mengenai petua kehamilan, saya telah mendapat feedback yang sangat memberangsangkan. Tak sangka la pulak rupa2 nya di luar sana terdapat ramai sekali mereka yang mengalami masalah sukar mengandung.

Hampir setiap hari saya telah diajukan pelbagai persoalan dan isu mengenai masalah ketidak-suburan dan tips kehamilan. Ramai yang bertanya dan meminta nasihat daripada saya.

Sekali lagi ingin saya tegaskan di sini, semua tips/petua mengenai kehamilan yang saya ‘post’ dan kongsi kan di blog ini, adalah hasil pembacaan dan pertanyaan saya kepada orang yang lebih pakar. Saya hanya sekadar berperanan untuk menyampaikan dan berkongsi ilmu pengetahuan yang saya perolehi. Itu saja. Tak lebih daripada itu.

Adapun berkenaan dengan keberkesanan dan kesesuaian tips/petua yang diberitahu adalah tidak menjadi tanggungjawab saya.

Sebagaimana dicatatkan di ruangan “Mengapa & Bagaimana?”, blog PakarHowTo ini hanyalah sebagai wadah tempat kami mengumpul dan berkongsi segala macam jenis petua, rahsia, panduan, petua, tips, teknik dan ‘How To’ yang kami perolehi samaada dari sumber pembacaan atau pertanyaan kepada mereka yang lebih pakar.

Justeru, kami tidak dapat menjamin apa2 manfaat atau faedah daripada pengamalan tips/petua yang dipaparkan.

Harap Maklum.

————-

Berbalik kepada petua/tips yang ingin saya kongsikan pada kali ini. Iaitu berkenaan dengan topik hangat blog ini iaitu, mengenai masalah kesuburan dan kehamilan.

Pada saya, perkara pertama yang patut kita ketahui sebelum apa2 tindakan ialah mengetahui dan faham tentang ta’rif serta konsep asas kehamilan itu sendiri.

Apakah konsep asas yang perlu anda tahu mengenai proses kehamilan?
1. Wanita itu perlu mengeluarkan telur daripada salah satu ovarinya(ia dipanggil proses ovulasi )
2. Telur tersebut mesti melalui saluran fallopian terus menuju ke uterus ( rahim )
3. Benih lelaki (sperma) pula perlu bergabung dengan telur dalam perjalanan menuju ke rahim
4. Telur yang telah disenyawakan itu perlu melekat di dinding rahim
5. Masalah yang menggangu dalam salah satu langkah yang dinyatakan tadi adalah dianggap penyebab ketidaksuburan.



Fakta
Kira - kira 1/3 kes ketidaksuburan adalah berkaitan dengan wanita.
1/3 lagi adalah disebabkan berpunca daripada lelaki
Dan 1/3 lagi faktor ketidak suburan adalah campuran faktor - faktor lain yang dikenalpasti.

Apakah penyebab utama kepada ketidaksuburan:
1. Masalah ovulasi merupakan penyebab ketidaksuburan wanita kerana tiada telur yang akan disenyawakan
2. Tanda - tanda wanita yang tidak berovulasi secara normal termasuklah haid tidak tetap atau tidak datang haid
3. Saluran falopio terhalang dengan penyakit radang pelvik dan endometriosis
4. Masalah dengan rahim seperti fibroid atau cyst

Penyebab2 lain ketidaksuburan ;
Umur
Stress
Pemakanan seharian yang tidak elok
Latihan olahraga/sukan yang melampau
Terlebih berat badan atau terlalu kurang berat badan
Merokok
Ketagihan alkohol
Penyakit kelamin
Masalah kesihatan yang disebabkan hormon



Tips-tips untuk mudah hamil :
1. Jangan minum ais dan juga makan ubi kayu ketika datang haid kerana angin boleh memudaratkan
2. Sekiranya anda mengikuti mana2 program kehamilan yang dicadangkan pakar, maka ikutlah segala pantang larang program tersebut. Sekiranya anda buat tanpa disiplin,mengakibatkan program yang anda sertai langsung tak berkesan,malahan tubuh badan anda mungkin merasai kesan ’side effect’ daripadanya
3. Niat dan focus untuk hamil, fikir positif, elakkan stress
5. Elakkan makanan yg tajam seperti nenas, rebung, tapai, ubi kayu, tembikai, air kelapa dan tebu.




No Comments →

Tiada ulasan:

Feeds

YA ALLAH


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com